Välkommen som hyresgäst!

 

När man flyttar är det mycket att hålla reda på mellan packning och flyttstädning. Denna del av frågor & svar är för dig som flyttar in hos oss där vi vill ge dig lite allmän information och påminna om saker att tänka på.

Flyttstädning

När du flyttar in i din lägenhet ska den tidigare hyresgästen ha lämnat den ordentligt städad. Lägenheten besiktas alltid innan inflyttning, men skulle du upptäcka brister i städningen så kontakta då RAWI kundtjänst.

Adressändring

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (https://skatteverket.se/flytta ) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag.  Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se).

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr.

Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren eller på postboxen i entrén om det finns en sådan.

 

 

 

 

 

 

Bredband

Snabbt bredband till bra pris med Bredband2

Alla våra fastigheter är anslutna till PiteEnergis stadsnät och i samarbete med dem har vi ett väldigt förmånligt avtal med Bredband2 särskilt upphandlat för våra hyresgäster.

Villkor

  • Internettjänst:        Bredband2 100/100 Mbit/s.
  • Månadsavgift:         199 kr/månad.
  • Uppsägningstid:      En månad eller vid kontraktstidens utgång.
  • Faktureringssätt:     På hyresavi i efterskott, hel kalendermånad.

Beställning

Du beställer tjänsten genom RAWI på något av följande alternativ:

  • Via telefon till kundtjänst på 0911-150 40.
  • Via e-post rawi@rawi.se

Eller via en blankett som du får när du får i ditt informationspaket från oss när du flyttar in, 

där du även kan läsa mer. 

Beställning eller uppsägning måste alltod göras av förstahandshyresgästen.

Uppsägning 

Om du vill säga upp ditt internetavtal hos oss kontaktar du oss på RAWI på något av ovannämnda sätt

och du får då en blankett för uppsägning skickad till dig. 

 

Elavtal

När du hyr en lägenhet av RAWI behöver du inte teckna något särskilt elavtal.  Vi köper in el kollektivt och kan på så sätt ge dig som hyresgäst en lägre fast avgift än vad som skulle vara möjligt vid tecknande av enskilt avtal. Du slipper även en ytterligare faktura eftersom hushållselen preliminärdebiteras på din hyresavi och sedan justeras efter en årsavläsning.  

Felanmälan

Uppstår fel i din lägenhet, tvättstugan eller andra gemensamma utrymmen så kan du enkelt göra din felanmälan på vår hemsida. Logga in på mina sidor och klicka dig sedan vidare till felanmälan. 

Det är våra fastighetsskötare som ansvarar för skötsel av gemensamma utrymmen och mindre reparationer i lägenheter. Lampor, lysrör och att byta batterier i brandvarnaren gör du själv.

Om något akut, som till exempel stopp i avloppet, skulle inträffa efter klockan 16 ring NVS Bevakning på telefon 0911-137 01 så hjälper de dig.

Hyra

Enligt hyreslagen ska hyran betalas i förskott. Viktigt att komma ihåg är att hyran ska vara betalad oavsett om man har fått någon hyresavi eller inte. Förfallodatum är sista dagen i varje månad. Vid försenad inbetalning förbehåller vi oss rätten att påföra 60 kr i påminnelseavgift på din nästa hyra.

Är du osäker på om du har betalat din hyra eller kanske du har tappat bort din hyresavi? Då kan du snabbt och enkelt logga in på mina sidor och klicka på "Mina betalningar" och se om din hyra är betald eller ej. Viktigt att komma ihåg är att denna information uppdateras en gång i veckan.   

Får vi tipsa om autogiro?

Ett smidigt sätt att slippa försenade inbetalningar är genom att anmäla sig till autogirot och betala sin hyra genom det. Då dras beloppet automatiskt från det bankonto du angett och du behöver inte hålla reda på några datum. Det enda du behöver se till är att det finns pengar på kontot dagen innan den sista bankdagen varje månad. Det skickas alltid med erbjudande om autogiro med ditt hyreskontrakt och du kan även anmäla dig till autogirot på din internetbank.

Hemförsäkring

Hemförsäkring är en trygghet för dig som hyresgäst. Inbrott, brand eller vattenskada kan drabba vem som helst och du riskerar att bli ersättningsskyldig som tex. din tvättmaskin skulle börja läcka och det skulle bli skador på din grannes lägenhet. Skulle olyckan vara framme och din lägenhet skulle drabbas av brand får du ingen ersättning om du står utan hemförsäkring, även om det inte var du som orsakade branden. Därför vill vi påminna en extra gång om hur viktigt det är att ha en hemförsäkring och att det inte behöver kosta mycket pengar varje månad för fullt skydd. 

Mina sidor

På Mina sidor får du information om bostaden du hyr. Du kan tillexempel göra en felanmälan som skickas direkt till din fastighetsskötare och sedan följa ditt ärende. All kommunikation sker via e-post så det är viktigt att du har registrerat det under dina kontaktuppgifter. Har du tappat bort din hyresavi eller kanske är du bortrest när hyran kommer, då kan du enkelt gå in under "Mina betalningar" och få all information för att betala hyran i tid.

För att komma in på mina sidor så krävs en användarnamn och ett lösenord. Ditt användarnamn är ditt personnummer (12 siffror) och ditt lösenord har du valt själv när du registrerade dig som sökande. Skulle du ha glömt det så kan du får det mailat till dig om du klickar på "Glömt lösenord" på inloggningssidan.

Logga in här.

 

Kabel-tv

Kabel-tv med Bredbandsbolaget

Kabel-tv ingår i hyran och vi samarbetar med Telenor och erbjuder deras generösa basutbud utan extra kostnad. Det innehåller de populäraste kanalerna och erbjuder en blandning av underhållning, sport, fakta och film. Skulle det inte vara nog så kan man mot ett tillägg välja mellan andra kanalpaket hos Telenor. För att få tillgång till detta så behöver du en dekoder och denna beställer du enkelt på Telenors kundtjänst 020-222 222 eller på www.telenor.se

Tv Flex

Passar dig som vill ha ett lite större tv-utbud anpassat efter dina önskemål.

Tv Stor

Detta är valet för dig som vill kunna välja och vraka bland tv-kanalerna.

Felanmälan

Skulle du ha något fel på din kabel-tv så kontaktar du Telenors kundtjänst 020-222 222 eller via mailformulär på www.telenor.se/kundservice

 

Nycklar

Du har rätt att få dina nycklar senast kl. 12 den dagen som ditt hyreskontrakt börjar att gälla. Skulle det vara så att den infaller på en lördag, söndag eller en annan helgdag så är det den första vardagen därefter kl. 12 som gäller. Nycklarna hämtar du på RAWIs kontor och till din lägenhet finns det tre stycken nycklar. Skulle du behöva fler kan du få ett intyg av oss för att tillverka fler hos Norrskydd. Kostnaden för detta står du själv för.

I det fall att du skulle tappa bort någon av nycklarna så får du själv bekosta ett låsbyte vid utflyttning. Priset för en låsomläggning varierar från fastighet till fastighet beroende på vilket passersystem som finns.

Förråd

Till din lägenhet hör ett förråd och det finns antingen i källaren eller på vinden. Det är märkt med samma nummer som du finner ovanför din lägenhetsdörr. Förvara inga tillhörigheter utanför ditt förråd och kom ihåg att sätta hänglås på din förrådsdörr så snabbt som möjligt så att du kan vara säker på att få ha dina saker ifred. 

Gästparkering

På våra gästparkeringar gäller 3 timmar med P-skiva. Parkeringsbevakningen sker av en entreprenör.

Brandvarnare

Din lägenhet ska vara utrustad med brandvarnare när du flyttar in. Skulle det vara så att den saknas så gör du en felanmälan på Mina sidor. Om din brandvarnare börja larma för att batteriet är på väg att ta slut så är du som hyresgäst själv ansvarig för att byta detta. 

© Fastighets AB RAWI • Bryggargatan 14, 941 63 PITEÅ • Tel 0911-150 40, • rawi@rawi.se